Rusza budowa Jana Pawła II. Oto wszystko, czego nie powie urząd

Sztandarowa propozycja… PdMP zaczęła być właśnie budowana. Aleja Jana Pawła II, arteria Nowych Polkowic, połączy ul. Chocianowską z Kardynała Bolesława Kominka, foto: autor

32,6 mln zł będzie kosztować budowa Alei Jana Pawła II. Czy jesteśmy już taką metropolią, by budować dwupasmowe drogi?

Autor: Andrzej Padniewski
Napisano 30 sierpnia 2019

Dwupasmowy odcinek z pasażem pomiędzy jezdniami połączy ul. Kardynała Bolesława Kominka ze skrzyżowaniem ulic Pomarańczowej i Makowej. W tym miejscu powstanie rondo – a od niego, ul. Liliową, samochody już jednym pasmem będą mogły pojechać w kierunku ronda, i dalej – strefy ekonomicznej. 

Tak wygląda największa od lat inwestycja w naszym mieście. 

Mapa ilustrująca przebieg Alei Jana Pawła II, źródło: Open Street Maps

Na tej wysokości powstanie rondo, z którego będzie można zjechać na ul. Makową

Warta 32,6 mln zł inwestycja nie będzie nawet w pełni dwupasmowa – wyliczenie naszego portalu (spory tekst o inwestycji dostępny jest tutaj – kliknięcie otworzy nowe okno) – jak się bowiem okazuje, ostatni odcinek realizowany w ciągu ul. Liliowej będzie mieć jedną jezdnię. Wynika z tego zatem trasa nie będzie kosztować porównywalnie do budowy dróg ekspresowych w Polsce.

Aleja będzie dużo droższa, niż droga ekspresowa.

AUTOPROMOCJA

Próby rozwiązania umowy mogły być niezgodne z prawem

Sztandarowy projekt Porozumienia dla Mieszkańców Polkowic z wyborów samorządowych w 2018 roku nie spotkał się z oczekiwanym przez minioną władzę optymizmem wśród mieszkańców. Szczególnie tych, którzy mieszkają w okolicy planowanej arterii.

Podpisana umowa z firmą Budimex przez ustępującego ze stanowiska Wiesława Wabika nie mogła być rozwiązana. Dlaczego? Wpisane w umowę kary w wysokości 10 proc. narażałyby aktualnego włodarza Polkowic na zarzut niegospodarności. 

Pozostały więc rozmowy na temat wykluczeń części inwestycji.

O rozmowach lakonicznie opowiadana zapytany przez nas Roman Tomczak, rzecznik magistratu. 

 Z informacji, które udało mi się zebrać wynika, że miały miejsce rozmowy w sprawie zmniejszenia tej kwoty.

dla Dzień Dobry Polkowice mówi
Roman Tomczak
rzecznik Urzędu Gminy w Polkowicach 

Odpowiedź Tomczaka rozwijają – anonimowo – sami urzędnicy.

Próba ustalenia wykluczeń inwestycji nie była prosta. Czekano z nią do czasu zakończenia szczegółowej wyceny dokonanej przez firmę Budimex. Nie rozpatrywano jednak możliwości likwidacji jednej z dwóch jezdni na odcinku od stacji Orlen do ronda na wysokości ul. Pomarańczowej. Jedyna kontrkoncepcja, która pojawiła się w ratuszu dotyczyła rezygnacji z budowy chodników. Do realizacji miałby pozostać jedynie ciąg pieszo-rowerowy pomiędzy dwoma nitkami dla samochodów.

Wizualizacja trasy z prezentacji gminy z 2018 roku

Co ciekawe, z prawnego punktu widzenia – choć roboty rozpoczęto – nadal możliwa jest próba ograniczenia kosztów realizowanej już inwestycji. Wedle naszych informacji rozmów w tym zakresie z firmą Budimex już się nie prowadzi.

A właśnie teraz, gdy firma budowlana przedstawiła szczegółowy kosztorys inwestycji, możliwa byłaby zmiana planów z ograniczeniem budowy pewnych jej elementów, co odciążyłoby napięty do czerwoności budżet gminny. 

Teren rozpoczętej inwestycji. W oddali widać miejsce, w którym aleja będzie krzyżować się w ul. Kardynała Bolesława Kominka

32 miliony złotych, 67 tys. samochodów na dobę

Dwupasmowa aleja w centrum nowych Polkowic będzie w stanie przyjąć w ciągu doby 67 tys. pojazdów. Tak wynika ze specyfikacji przygotowanej przez urzędników w 2018 roku.

Czy to dużo? Według danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad najbardziej obleganym odcinkiem drogi krajowej nr 3 na odcinku pomiędzy Polkowicami a Lubinem w ciągu doby porusza się… 29 484 samochody (dane z 2015 roku, źródło: tutaj – otworzy nowe okno).

Średnie natężenie autostrady (sic!) w Polsce wynosi 26 tys. samochodów na dobę.

A my w Polkowicach budujemy drogę na planowaną przepustowość 67 tys. samochodów na dobę.

Gdy zapytaliśmy swego czasu w wydziale odpowiedzialnym za przygotowanie dokumentacji pod tą inwestycję o to, czy urzędnicy zdają sobie sprawę, jakie jest średnie natężenie ruchu na drogach należących do gminy odpowiedź była jedna – nikt nigdy nie prowadził takich statystyk.

Uchylono jednak rąbka tajemnicy tego, dlaczego aleja kosztuje tyle, ile kosztuje. W jej koszt wliczone jest doprowadzenie mediów do wszystkich działek po obu stronach jezdni. Miasto od lat miało rozwijać się w tę stronę. Teraz inwestycja, jakkolwiek rozdmuchana na powierzchni, pod ziemią otworzy gigantyczny potencjał inwestycyjny.

Druga Kopenhaga?

Al. Jana Pawła II będzie się łączyć z ul. Chocianowską na wysokości ronda, poprzez ul. Liliową.

mówi Roman Tomczak

Czyli nie miniemy całych Polkowic Dolnych, a wjedziemy w ich środek. Obwodnica prowadząca za strefą ekonomiczną od wyjazdu z Polkowic w kierunku Chocianowa i zmierzająca do ronda przed Sobinem będzie dostępna dla aut po przecięciu już i tak mocno obleganej ul. Chocianowskiej.

Nie ma co ukrywać – trudno wskazać, czy inwestycja przyniesie więcej korzyści, czy strat dla naszego miasta. Co przy wydatkowaniu ponad 30 mln zł jest co najmniej niepokojące.

Podczas wczorajszej konferencji prasowej na temat poszerzenia oferty komunikacji publicznej Łukasz Puźniecki, burmistrz Polkowic powiedział:

Chcemy naśladować dobre wzorce. Dlatego wielką wagę przykładamy do niskoemisyjnej komunikacji miejskiej i nie mniejszą do rozwoju roweru miejskiego. Dlaczego nie mielibyśmy być drugą Kopenhagą, gdzie jest więcej rowerów niż zarejestrowanych samochodów?

mówi Łukasz Puźniecki,
źródło: polkowice.eu

Kopenhaga faktycznie buduje autostrady w centrum miasta.

Są to jednak autostrady dla rowerów.

W kapitalnym wywiadzie dla Gazety Wyborczej, której trójmiejski oddział prowadzi cykl Miasto Jutra (link: tutaj – otworzy nowe okno – naprawdę polecam przeczytać, dostęp jest nieograniczony płatnościami GWprzyp. autorKlaus Bondam, były wiceburmistrz Kopenhagi mówi m.in.:

(…) Parkujące i jeżdżące wolno obok samochody zajmują większość przestrzeni służącej do przemieszczania się. Ja tego nie rozumiem. Dla mnie nie ma w tym żadnej logiki. Jest wiele przykładów ze świata, że jak zbudujesz infrastrukturę dla rowerzystów, to oni się pojawią. Ludzie lubią jeździć na rowerze, ludzie chcą jeździć na rowerze, wszystko zależy od tego, jak podejdzie się do tematu.

mówi Klaus Bondam
źródło: trójmiejski oddział Gazety Wyborczej

Fakt faktem: Puźniecki drogę „zastał” po poprzedniej władzy. Mówienie jednak o drugiej Kopenhadze, gdy realizuje się inwestycję, która ma służyć 67 tys. samochodów na dobę porównać można do gaszenia pożaru benzyną. Jednocześnie gaszenie to miałoby odbywać się w towarzystwie kamer, a nasz burmistrz uśmiechając się do widzów opowiadałby, jak to bardzo chce ten pożar ugasić.

Budowa Alei Jana Pawła II ma zakończyć się za 2 lata.

Skomentuj tekst tutaj

Pin It on Pinterest

Dzień Dobry Polkowice