Drogowa telenowela z S3 w roli głównej

Niedługo minie rok od czasu, gdy na trasie pomiędzy Polkowicami a Lubinem widziani byli pracownicy budujący trasę S3, foto: Andrzej Padniewski

Odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy Polkowicami a Lubinem jest jednym z najbardziej kłopotliwych w Polsce. 

Autor: Konrad Kaptur
Napisano 12 września 2019

Kierowcy powinni już od dawna korzystać z komfortowych przejazdów, tymczasem zamiast wygodnej drogi wciąż muszą “podziwiać” pusty plac budowy. Jest jednak szansa, że to się zmieni, bo do przetargu na dokończenie feralnego odcinka o długości 14,4 kilometra zgłosiły się cztery firmy.

Szkoda gadać, ile ja nerwów zjadłem przez te dojazdy. W godzinach szczytu komunikacyjnego, między 13 a 16 powstają ogromne korki. Marnuję czas. Gdy była stara droga było o wiele lepiej

dla Dzień Dobry Polkowice mówi
Jan Korycki
który codziennie dojeżdża z Lubina do prac w jednym z zakładów polkowickiej podstrefy Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej

W podobnej sytuacji są tysiące osób. Do Polkowic do pracy codziennie dojeżdża 17 tysięcy osób. Dla nich pat związany z budową S3 to ogromne utrudnienie. 30 czerwca ubiegłego roku droga miała być gotowa. 29 kwietnia obecnego roku nastąpiło rozwiązanie umowy z konsorcjum Salini-Pribex, które realizowało inwestycję. W poniedziałek otwarto oferty przetargowe. Cztery. Wszystkie wyższe niż kwota przewidziana w przetargu.

W budżecie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na budowę S3 jest 211,7 miliona złotych. Tymczasem najniższa ze złożonych ofert opiewa na kwotę ponad 228 milionów. Tyle zaoferowało konsorcjum firm Mota-Engil Central Europe S.A. (lider), Masfalt Sp. z o.o. (partner), Drogomex Sp. z o.o. (partner). 236,5 miliona złotych zaoferowało konsorcjum Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA S.A. (lider) i MIRBUD S.A. (partner). Budimex jest gotów dokończyć budowę drogi za 258,7 mln zł, a najdroższa z oferta została złożona przez firmę STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Opiewa na kwotę 294,7 mln zł.

AUTOPROMOCJA

Fakt, że wszystkie oferty zakładają wyższe kwoty niż ta, którą ma do dyspozycji GDDKiA nie oznacza, że nie dojdzie do podpisania umowy. Po weryfikacji ofert pod względem formalnym jest możliwe zwiększenie wartości ewentualnego kontraktu. To jedno z rozwiązań. Jest też możliwość ogłoszenia nowego przetargu z innym zakresem zadań. Takie rozwiązanie na pewno nie przypadłoby do gustu użytkownikom drogi.

Gdyby doszło do podpisania umowy to czas realizacji inwestycji wynosi 14 miesięcy wyłączając okres zimowy. Co ciekawe, wszyscy wykonawcy zadeklarowali skrócenie czasu realizacji do 12 miesięcy.

W zakres prac objętych przetargiem wchodzą między innymi – dokończenie budowy drogi ekspresowej S3 (dwie jezdnie dwupasmowe oraz pas awaryjny), dokończenie budowy węzłów Kaźmierzów, Polkowice i Lubin Północ, a także budowa 25 obiektów inżynieryjnych oraz wykonanie systemów odwodnienia i urządzeń ochrony środowiska. W zakres zadań wykonawcy wchodzi także uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz oddanie trasy do ruchu. Do wykonania pozostało 25 procent prac na feralnym odcinku.

Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Polkowice-Lubin przypomina trochę brazylijską telenowelę. Ciągnie się latami, a końca nie widać. Kierowcom pozostaje mieć nadzieję, że podobnie jak w telewizyjnych tasiemcach na końcu będziemy mieli happy end.

Skomentuj tekst tutaj

Pin It on Pinterest

Dzień Dobry Polkowice