Pociąg do Polkowic w rządowym projekcie CPK!

Radni wojewódzcy, Piotr Karwan (z lewej) i Patryk Wild wspólnymi siłami walczą o kolej dla regionu, w tym dla Polkowic,foto: nadesłane/CC0

Ministerstwo szykując rozporządzenie o inwestycjach towarzyszących Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu pozytywnie zaopiniowało wniosek na trasę kolejową z Głogowa do Polkowic i Lubina! To efekt skutecznego lobby samorządowców.

Autor: Andrzej Padniewski
Napisano 17 września 2019

Lobby – można by powiedzieć – bezprecedensowego. Po raz pierwszy w historii zdarzyło się tak, że ten sam dokument podpisało aż tylu samorządowców na różnych szczeblach: burmistrzowie, prezydenci miast, starości aż po marszałka województwa. Wszystkich ich “scalił” Piotr Karwan, radny wojewódzki z naszego powiatu.

Takie wspólne działanie powoduje, że nie jest to już tylko indywidualny projekt Lubina, Polkowic czy Głogowa, ale jest to już projekt całego Zagłębia Miedziowego, co niewątpliwie wzmacnia całą inicjatywę.

dla Dzień Dobry Polkowice mówi
Piotr Karwan
Radny Sejmiku Dolnośląskiego
Wiceprzewodniczący Komisji Polityki Rozwoju Regionalnego i Gospodarki

 

AUTOPROMOCJA

Karwan podkreśla, że podziękowania należą się wszystkim sygnatariuszom – bo w tej ważnej sprawie doszło do połączenia ponad polityczne barwy. Jak sam podkreśla, nie udałoby mu się tego osiągnąć bez pomocy Mikołaja Wilda, wiceministra infrastruktury pełnomocnika rządu ds. CPK oraz marszałków województwa dolnośląskiego: Cezarego Przybylskiego i Tymoteusza Myrdę.

Dlaczego to takie ważne?

Wpisanie kolei aglomeracyjnej Lubin-Polkowice-Głogów jako inwestycji towarzyszącej przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego jest kluczowe głównie z dwóch powodów: będzie realizowana na podstawie specjalnych ustaw a także może ułatwić ścieżkę do pozyskiwania zewnętrznych środków na ten cel.

Od początku kadencji w sejmiku mówiłem, że rozwój dolnośląskiej kolei leży mi na sercu, w działaniach tych mocno wspierali mnie Patryk Wild i Tymoteusz Myrda, a także Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury, odpowiedzialny w rządzie za Centralny Port Komunikacyjny.

dodaje Piotr Karwan

Linia z Głogowa, przez Polkowice do Lubina ma być “odnogą” dziewiątej szprychy CPK prowadzącej przez Głogów do Zielonej Góry. Z miast wojewódzkich do nowego portu lotniczego mamy docelowo dojechać koleją w przeciągu dwóch godzin. Może to oznaczać, że jadąc pociągiem do Głogowa z przesiadką z czasie krótszym, niż trzy godziny dotrzemy z Polkowic do Warszawy.

Dzieje się nie tylko u nas i co to jest CPK

Poza linią kolejową pomiędzy Głogowem, Polkowicami a Lubinem w regionie trwa walka o jak najszybsze przywrócenie linii kolejowej z Lwówka Śląskiego, przez Złotoryję do Wrocławia. Tam z kolej politycy bazują na rządowym programie Kolej Plus. 

Połączenie z Lwówka Śl. I Złotoryi nie zostanie wpięte w tzw. szprychy kolejowe prowadzące do Centralnego Portu Komunikacyjnego, bowiem żadna z nich – w przeciwieństwie do inwestycji prowadzącej do Polkowic, nie przebiega w jej pobliżu.

Centralny Port Komunikacyjny to projekt rządowy mający na celu odciążenie portu lotniczego Okęcie w Warszawie. Jego budowa zaplanowana w przeciągu najbliższych 16 lat ma zaspokoić nie tylko rosnący rynek połączeń lotniczych, ale także rozwinąć sieć kolei wysokich prędkości na terenie całego kraju. W tym celu w dokumentach rządowych mówi się o dziewięciu kluczowych “szprychach”, które mają połączyć wszystkie miasta wojewódzkie w Polsce z portem lotniczym budowanym pomiędzy Łodzią a Warszawą.

Politycy zaangażowani w projekt kolei do Polkowic szacują, że do końca obecnej kadencji samorządowej w 2023 roku powinna rozpocząć się budowa inwestycji kolejowej przebiegającej przez nasze miasto. Jej wartość – wedle szacunków – przekroczy 700 mln zł. 

Skomentuj tekst tutaj

Pin It on Pinterest

Dzień Dobry Polkowice