Karwan i Myrda walczą o kolej! Znamy przebieg linii przez Polkowice!

Wielu polityków spotkało się podczas konferencji prasowej w polkowickim Aquahotelu, na zdjęciu od lewej: Rafael Rokaszewicz (prezydent Głogowa), Kamil Ciupak (starosta polkowicki), Piotr Karwan (radny sejmiku), Tymoteusz Myrda (wicemarszałek województwa), Łukasz Puźniecki (burmistrz Polkowic) i Jan Wojtowicz (pełnomocnik burmistrza Polkowic ds. transportu). foto: Dawid Sołtys/e-legnickie.pl

Cztery koncepcje kolei do Polkowic oraz dwie lub trzy lokalizacje przystanku kolejowego – taki jest efekt prac nad studium lokalizacyjnym dla linii kolejowej łączącej Zagłębie Miedziowe.

Autor: Andrzej Padniewski
Napisano 4 października 2019

Prace nad studium lokalizacyjnym kolei do Polkowic zakończone. Dziś podczas konferencji prasowej w polkowickim Aquahotelu zaprezentowano wynik prac nad koncepcjami budowy kolei przez Polkowice.

Cztery koncepcje, trzy przystanki

Kolej minie Polkowice od zachodu lub wschodu. Koncepcje zakładają albo wykorzystanie aktualnego torowiska na linii nr 971 (od stacji Lubin do SW-1 w okolicach wsi Kaźmierzów), mijającego Polkowice za strefą ekonomiczną, albo separację linii i przebieg ruchu pasażerskiego od wschodu.

W obu przypadkach możliwe są inne lokalizacje przystanków: przy strefie ekonomicznej albo przy cmentarzu komunalnym.

Nie wykluczone jednak, że powstaną… w obu miejscach. Tak jak np. Lubin doczeka się drugiego przystanku zlokalizowanego przy stadionie Zagłębia, tak również w Polkowicach możliwa będzie budowa dwóch przystanków lub jednego przystanku i jednego dworca kolejowego.

Musimy połączyć obie koncepcje: budowy kolei aglomeracyjnej, jak i realizację ekspresów regionalnych łączących Zagłębie Miedziowe ze stolicą województwa.

dla Dzień Dobry Polkowice mówi
Tymoteusz Myrda
Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego

Teraz kluczowe będzie to, jakie będą ustalenia podczas spotkań roboczych z udziałem lokalnych samorządowców.

Polkowice są jednym z największych miast powiatowych w Polsce pozbawionych osobowych połączeń kolejowych. Teraz to samorządowcy będą musieli określić, która koncepcja w największym stopniu zaspokoi potrzeby lokalnej społeczności.

dla Dzień Dobry Polkowice mówi
Piotr Karwan
Radny Sejmiku Dolnośląskiego z naszego powiatu

Zarówno Karwan, jak i Myrda podkreślają, że możliwa będzie realizacja piątej, nie zaprezentowanej dziś koncepcji – pod wpływem rozmów ze wszystkimi samorządami.

AUTOPROMOCJA

Przebieg linii

Przedstawione koncepcje zakładają na budowę odnogi od trasy kolejowej Legnica – Rudna Gwizdanów (nr linii 289) w Lubinie za siedzibą KGHM – dokładnie w miejscu, w którym obecnie tory prowadzą na Lubin Główny i dalej – do Polkowic.

Z kolei od północy linia miałaby łączyć się z tzw. Nadodrzanką (trasa Szczecin – Wrocław Gł. nr linii 273) i w ten sposób dojechać do stacji w Głogowie.

Choć dziś nikt nie rozmawiał o pieniądzach potrzebnych na realizację połączenia, szacowana przed paroma laty budowa pochłonie co najmniej 600 mln zł.

Wielkie lobby za koleją do Polkowic

Wczoraj portal e-legnickie.pl (link tutaj – otworzy nowe okno) podał informację, że lobbowanie na rzecz linii kolejowej Piotra Karwana, radnego województwa z naszego powiatu odbywa się w kuluarach rozmów z Elżbietą Witek, marszałek Sejmu RP, drugiej osoby w państwie.

To właśnie m.in. te działania doprowadziły do wpisania trasy do rozporządzenia o Centralnym Porcie Komunikacyjnym.

O tym, dlaczego kolej powstanie w naszym regionie, piszemy w komentarzu tutaj:

Skomentuj tekst tutaj

Pin It on Pinterest

Dzień Dobry Polkowice