Ile wydali na kampanię w sieci? Sprawdzamy kandydatów!

Kandydaci na posłów i senatorów prowadzili swoje kampanie na najpopularniejszym serwisie mediów społecznościowych, Facebooku, foto: Pixabay

Bez mediów społecznościowych ani rusz? Niekoniecznie. Elżbieta Witek, która uzyskała najwyższe poparcie w wyborach, nie wydała złotówki na promocję na FB. Przyglądamy się wydatkom innych kandydatów.

Autor: Andrzej Padniewski
Napisano 16 października 2019

Elżbieta Witek, marszałek Sejmu RP, zdobyła ponad 10 proc. wszystkich głosów uzyskanych w okręgu wyborczym nr 1 (byłe województwa legnickie i jeleniogórskie). Ile wydała na kampanię w sieci? Dokładnie: zero złotych.

Podobne podejście do reklam na Facebooku wykazała jedynka na listach PiS, Adam Lipiński. I jego strona na Facebooku nie wygenerowała ani jednej płatnej reklamy (od marca 2019 r.). Na kampanię w sieci nie zdecydowała się także Ewa Szymańska, która uzyskała szósty wynik i mandat z list PiS.

Dopiero trzecia na liście Marzena Machałek, posłanka z Jeleniej Góry, prowadziła kampanię w sieci za łączną kwotę 1695 zł (ostatni tydzień przed wyborami). Najwięcej na Facebooku wydał Krzysztof Kubów (7129 zł od marca 2019 r., 3398 zł w ostatnim tygodniu kampanii), najmniej z tej listy: Wojciech Zubowski (łącznie: 569 zł).

Na kampanię do Sejmu złotówki nie wydał także nowy poseł z naszego okręgu: Stanisław Żuk (PSL). Mniej niż 100 zł to koszt kampanii Zofii Czernow, która uzyskała mandat z list Koalicji Obywatelskiej. 

AUTOPROMOCJA

Mandaty Piotra Borysa i Roberta Kropiwnickiego (Koalicja Obywatelska, miejsca 1. i 3.) okraszone były kampaniami na Facebooku na poziomie odpowiednio 6826 zł (912 zł w ostatnim tygodniu) oraz 1093 zł (670 zł w ostatnim tygodniu).

Kampania swojej kandydatury na Facebooku od marca 2019 roku kosztowała również posłankę Lewicy, Małgorzatę Sekułę-Szmajdzińską. Łączna kwota wydana od marca 2019 roku wyniosła 4274 zł – natomiast pochodząca z Jeleniej Góry posłanka IX kadencji nie publikowała reklam w ostatnim tygodniu kampanii.

Wydatki polityków na reklamy na Facebooku w ostatnim tygodniu kampanii wyborczej (Sejm):

Krzysztof Kubów (PiS)

Marzena Machałek (PiS)

Piotr Borys (KO)

Robert Kropiwnicki (KO)

Wojciech Zubowski (PiS)

Robert Obaz (Lewica)

Ciekawie prezentuje się poziom wydatków kandydatów na senatorów z naszego okręgu. Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa, startujący ze wsparciem Bezpartyjnych Samorządowców, wydał na kampanię na Facebooku ponad 11 tys. zł. Koszt ten liczony jest jednak od marca 2019 roku. W ostatnim tygodniu licznik wydatków dobił do 3821 zł.

Z kolei Ewa Stępień, kandydatka wspierana przez KKW Koalicja Obywatelska, zainwestowała w kampanię w sieci 5749 zł, w tym – ostatni tydzień – 4788 zł. 

Dorota Czudowska, która zdobyła mandat, nie zainwestowała na Facebooku nawet złotówki, bo… nie ma swojego fanpage’a. Obecna senator zdeklasowała jednak swoich politycznych konkurentów, zdobywając ponad 86 tys. głosów (Stępień: 63 tys., Myrda 34 tys.).

 

Wydatki polityków na reklamy na Facebooku w ostatnim tygodniu kampanii wyborczej (Senat):

Ewa Stępień (KO)

Tymoteusz Myrda (Bezpartyjni Samorządowcy)

W minioną niedzielę wybraliśmy senatorów i posłów IX kadencji parlamentu. W naszym okręgu zwyciężyło Prawo i Sprawiedliwość, zdobywając 42 proc. wszystkich głosów (sześć mandatów). Okręg nr 1 reprezentować w Sejmie będą także przedstawiciele Koalicji Obywatelskiej (25 proc. głosów, trzy mandaty), Sojusz Lewicy Demokratycznej (16 proc. 2 mandaty) oraz Polskie Stronnictwo Ludowe (7 proc. 1 mandat). Mimo przekroczenia pięcioprocentowego progu wyborczego, Konfederacja nie będzie miała przedstawicieli w Sejmie z naszego okręgu. 

Powiat polkowicki po raz kolejny nie doczekał się żadnego posła ani senatora.

 

Skomentuj tekst tutaj

Pin It on Pinterest

Dzień Dobry Polkowice